10 October 2007

Indonesische bal

Net zoals de spaghetti-saus heeft iedereen wel zo z'n eigen manier van een bal gehakt maken. Dit is mijn versie, een beetje met een Indonesische twist, ik hou nl. wel van een pittig balletje.


Wat heb je nodig:
500 gr gehakt (goed voor 4 medium-size ballen)
1 ei
zakje Bami of Nasi-kruiden
2 eetlepels ketjap manis
paneermeel

Recept:
Laat het zakje bami- of nasikruiden wellen in gekookt water
Mix de gehakt met de gewelde kruiden, ei, ketjap en paneermeel
Kneed tot 4 ballen
Daarna rol ik de ballen nog een keer door de paneermeel (ik heb de paneermeel daarom altijd in een bakje zitten). Dit zodat je een nog krokanter korstje krijgt bij het braden.
Braad vervolgens de ballen gehakt

Mocht je het nou te gekruid vinden, gebruik dan de volgende keer slechts een half zakje van de bami- of naskruiden.

Wat ook eventueel lekker is om van dit gehakt kleine balletjes te maken en dan te serveren met wat pindasaus, hmmmmmmmmm

3 comments:

Anonymous said...

dat lijkt me heerlijk!!!! ik ben geen echte kok maar dit moet me lukken.
groetjes

Anonymous said...

He Syl....da's nou telepathie! Rick en ik hebben zojuist zo'n kleine 60 balletjes gedraaid met exact dezelfde ingredienten als jij bij je indonesische bal! ERrrugg lekker (ook voor kids!). Stuur vanavond een uitgebreidere email...heb een hoop te vertellen. kusje van Loes.

Anonymous said...

Hehe, ik heb net ook een paar pittige balletjes met satesaus gedraaid op de plee! Heeeerlijk!