13 September 2007

Varkenshaas met een italiaans korstje

Sinds ik in Amerika woon ben ik “lid” van een Nederlandse Dames Eetclub (klinkt chique he!). Het is gewoon een groep van 8 Nederlandse vrouwen, allemaal tussen de 40 en 50 jaar, en die allemaal in Vienna en Reston (Virginia) wonen. Via-via hebben we elkaar leren kennen en 1x per maand gaan we bij een van ons eten. Degene die de party zeg maar “host” moet voor het hoofdgerecht zorgen, alle andere nemen de bijgerechten mee (appetizer, voorafje, salade, groente, wijn, toetje, chocolade etc.). Altijd dikke pret!
De eerste keer dat ik aan de beurt was heb ik dit (vlees)gerecht gemaakt. Erg makkelijk en ook voor grotere gezelschappen geschikt.

Ik heb trouwens nog nooit zulke grote varkenshazen gezien als ze hier in Amerika verkopen. Echt enorm!!!! Meestal ga ik naar de Costco (een soort van Makro) en probeer ik de kleinste te vinden die er zijn (ze gaan per 4 stuks) maar sommigen zijn zo groot, niet normaal meer.

Anyway, hier is het recept:

Wat heb je nodig:
Varkenshaas (omdat ze in Amerika zo groot zijn reken ik ½ varkenshaas per persoon). In NL en Belgie misschien 1 per persoon?
Geklopt ei
1 eetlepel Italiaanse kruiden
Paneermeel
1 teentje knoflook
Geraspte Pecorino kaas (Parmezaanse kan ook wel trouwens)

Recept:
Verwarm de oven voor
Kluts het ei in een diep bord
In een ander diep bord: meng de paneermeel met de kruiden, knoflook en de kaas
Haal de varkenshaas door de ei en vervolgens door de gekruide paneermeel
In een ruime koekenpan olie of boter verhitten en de varkenshaas in 2 min. rondom dichtschroeien
Leg daarna de varkenshaas in een braadslee en laat nog 15 tot 20 min. gaarbraden in de oven (beetje afhankelijk van de grootte en de dikte van de varkenshaas)
Wanneer gaar: haal de varkenshaas uit de braadslee en snij in mooie plakjes op een schaal.

No comments: