27 September 2007

Hollandse Hachee

Alhoewel het hier nog volop zomer is met temperaturen rond de 30 graden terwijl het al eind september is, had ik deze week toch al zin in een beetje winterkost! Hollandse hachee, heerlijk met gekookte aardappels en rodekool.
Dit recept is eigenlijk van mijn moeder die het volgens mij weer van haar moeder had, met hier en daar wat aanpassingen van mijzelf. Eet smakelijk zou ik zeggen.

Wat heb je nodig:
500 gr rundvlees in blokjes gesneden
½ liter bouillon van een blokje (kruidenbouillon heb ik altijd)
1 flinke ui in kleine stukjes gesneden
1 eetlepel boter
2 eetlepels bloem
2 laurierblaadjes
peper en zout

Recept:
Bestrooi het vlees met peper en zout
Braad het vlees in de boter in 5 minuten rondom bruin
Voeg de gesneden ui toe en bak even een paar minuten mee
Bestrooi met de bloem en roer flink door
Giet de (warme) bouillon erbij en de laurierblaadjes
Laat het geheel afgedekt zo’n 2,5 uur gaarstoven
Roer wel af en toe!
Na 2,5 uur:
Laurierblaadjes verwijderen.
Schep de grote stukken vlees uit de “saus” en snij klein, gooi vervolgens weer terug en roer nogmaals goed door.
In principe is de hachee nu klaar, hieronder nog wat tips. Je kunt de hachee of wat je eventueel over hebt, trouwens ook erg goed invriezen voor later gebruik.

Hachee nog niet naar wens?

Te zout?
Stoof een paar rauwe aardappels mee, een deel van het zout trekt dan in de aardappels. Haal de aardappels er daarna weer uit.

Te zuur?
Voeg een schepje suiker toe.

Te dik?
Verdun de hachee met wat bouillon of gewoon water.

Te dun?
Bind de hachee met wat maizena of kookroom

Extra smaak?
Voor nog wat extra smaak voeg wat verkruimeld roggebrood of ontbijtkoek toe. Wat ook eventueel lekker is om toe te voegen is een flesje bruin bier.


Je kunt natuurlijk de hachee ook als lunchgerecht eten met zo’n bakje van bladerdeeg.
Nou heb ik me hier in de Amerikaanse supermarkten rotgezocht naar die bakjes, niet te vinden. Totdat ik een keer dit zag in het vriesvak bij het andere bladerdeeg:

Ze noemen het “Puff Pastry Shells”.... Het zijn diepvries bladerdeeg bakjes die tijdens het warmen in de oven omhoog rijzen en inderdaad daadwerkelijk de oude vertrouwde bladerdeeg bakjes worden. Grappig, ik had het echt nog nooit ergens gezien.

No comments: