09 November 2009

Mac 'n Cheese met broccoli



Macaroni and Cheese, een inmens populair gerecht in Amerika bij iedereen van 2 tot 100 jaar. Op iedere kaart in praktisch ieder restaurant tref je het aan en ik schat in dat ieder doorsnee Amerikaans gezin het zeker wekelijks op het menu heeft staan. En dan meestal geen gezonde, zelfgemaakte versie. Nee, uit zo'n ontzettend smerig pak waar je alleen melk aan toe hoeft te voegen. Ik heb het ooit een keer geprobeerd en het na de eerste hap in de vuilnisbak gemikt. Wat ontzettend goor! In de Allerhande zag ik deze alternatieve, gezonde versie. Moet eerlijk toegeven dat ik het nog niet heb gemaakt maar het staat op mijn lijstje voor de komende weken om eens te proberen.

Wat heb je nodig:

Pasta (neem bijvoorbeeld grote macaroni, penne of schelpjes)
500 gr. broccoli
125 gr. ontbijtspek (eventueel kan je ook blokjes ham gebruiken)
1 eetlepel boter
3 eetlepels bloem
melk
zakje geraspte belegen/oude kaas
peper/zout

Recept:
Snij de broccoli in roosje en kook in een beetje water gaar.
Kook de pasta beetgaar.
Snij de bacon in reepjes en bak ze krokant.
Smelt de boter in een steelpannetje, voeg de bloem toe en bak zachtjes tot een smeuige massa. Voeg vervolgens beetje bij beetje wat melk toe tot een romige en gladde saus. Voeg flink wat kaas toe en laat zachtjes smelten. Breng nog wat op smaak met zout en peper.
Schep de broccoli, spekjes of ham en de kaassaus voorzichtig door de pasta en giet het geheel in een ovenschaal. Bestrooi nog met een beetje kaas en laat 10 minuten in een voorverwarmde oven bruin worden.

No comments: