25 September 2008

Hutspot


Eigenlijk ben ik er geen liefhebber van, hutspot, oftewel stamppot peen en uien. Hans vindt het echter zalig dus ongeveer een keer per jaar maak ik een uitzondering en doe ik hem een groot plezier en maak ik een pan hutspot. Wel ben ik er ondertussen achter dat als je de peen en de aardappels kookt in de bouillon in plaats van in gewoon water en vervolgens de bouillon ook gebruikt om te pureren in plaats van melk dat het al veel beter smaakt.

Vandaag ga ik Hans eens een plezier doen!

Wat heb je nodig:
1 kilo aardappels
500 gr. peen
2 grote uien
1/2 liter bouillon (van een tuinkruiden bouillonblokje)
peper en zout
1 eetlepel boter

Recept:
Schil de aardappels en snij ze in even grote stukken
Schil de peen en snij in plakjes
Giet de 1/2 liter bouillon erbij en zet op het vuur
Snij de uien grof en doe ze bij de rest in de pan
Als de peen en aardappels gaar zijn, giet het af en vang wat van de bouillon op
Laat goed uitlekken want anders wordt de stamppot straks soep in plaats van stamppot!
Pureer de aardappels en de peen met een stamper en roer de boter er door
Voeg eventueel nog wat bouillon toe (vaak is het niet eens meer nodig)
Breng op smaak met peper en zout

Je kunt er eventueel nog wat uitgebakken spekjes doorheen doen.
Lekker met een slavink of een worstje.

No comments: