31 August 2007

Zalm met olijven, sperziebonen en tomaatjes uit de oven

Al sinds het begin van zijn carriere ben ik een enorme fan van Jamie Oliver. Een groot aantal van zijn kookboeken heb ik dan ook in mijn bezit en ik probeer er regelmatig iets uit te maken.

Dit is een van mijn favoriete Jamie-recepten en het komt uit zijn 1e kookboek “The Naked Chef”.

Wat heb je nodig:
4 zalmmoten (zonder vel en graat)
200 gr. sperziebonen
15 kleine kerstomaatjes
20 zwarte olijven zonder pit
verse basilicumblaadjes
peper en zout
olijfolie

Recept:
Kook de sperziebonen beetgaar
Halveer de tomaatjes en de olijven
Meng in een schaal de gekookte sperziebonen met de tomaatjes, de olijven en een handje verse basilicumblaadjes. Besprenkel met olijfolie en breng op smaak met peper en zout
Verwarm de oven voor
Neem een grote braadslee
Leg aan de ene kant de stukken zalmmoot (besprenkel met olijfolie) en aan de andere kant het sperziebonen mengsel
Laat de zalm in ongeveer 15 min. garen in de oven

Meestal eet ik dit gerecht met gekookte krieltjes in de schil en eventueel een zelfgemaakte mayonaise of aioli.
Ook een aanrader voor als je mensen te eten krijgt! Je maakt alles vantevoren klaar en schuift het op het laatste moment in de oven!

1 comment:

Anonymous said...

Hi Syl, dit recept is helemaal geweldig...lekker simpel en toch verrukkelijk! Leuk deze nieuwe site van je....ik zal binnenkort ook eens wat lekkere recepten van mezelf naar je mailen. Dikke kus, Loes.