09 January 2008

Witlof met ham en kaas


Een klassieker! Is in Nederland en Belgie witlof een "gewone" groente wat je wellicht wekelijks of in ieder geval regelmatig eet, hier is het niet te betalen! En ik denk dat de gemiddelde Amerikaan het ook (bijna) nooit eet. Vandaar dat wij het ook praktisch nooit (meer) eten terwijl we er alletwee dol op zijn. Vandaag witlof gekocht, $3.99 voor een lb (pound), wat in mijn geval neer kwam op ongeveer $1.20 voor een stronkje. Nou zijn wij maar met z'n tweetjes (Teddie lust geen witlof) dus dan is het nog wel te doen, maar stel je voor dat je een gezin met 3 kinderen hebt, voor 5 man witlof ben je al snel $10 kwijt.

De eerste keer dat ik witlof wilde kopen moest ik trouwens goed zoeken, het ligt hier meestal bij de afdeling "salades", nou is een witlof salade ook lekker maar er zijn uiteraard nog andere bereidingsmogelijkheden, gestooft of zoals vandaag met ham en kaas uit de oven. O ja, en ze noemen het in Amerika "Belgian Endives", ook een beetje een vreemde naam want Endives is ook weer Andijvie.......
Anyway, wij hebben er van gesmuld!

Wat heb je nodig:
Ongeveer 1 stronkje per persoon, of als ze heel klein zijn 2 stronkjes per persoon
Ham
Bechamel saus (zelf gemaakt of uit een zakje)
Kaas
Peper/zout/nootmuskaat

Recept:
Verwarm de oven voor op 350 F
Snij de uiteinde van de stronkjes witlof af en indien ze heel groot zijn, halveer ze en snij het bittere midden eruit
Kook de witlof in een laagje water met wat zout
Giet af en leg de stronkjes in een lage ovenschaal
Omwikkel de stronkjes met een plakje ham
Giet er de bechamel saus over en breng op smaak met peper en nootmuskaat en besprenkel met geraspte kaas
Plaats in de oven voor nog eens 20 minuten

Heerlijk!

3 comments:

Anonymous said...

Enne, heb je er 'chips' bij gegeten?? :-)

Ik vind het erg grappig dat je door te googlen op mijn weblog terechtkwam...

(http://www.verenigdestaten.info/usablogs/hilde/?p=188#comment)

Je brengt me wel op ideeen. Misschien maak ik het ook nog eens klaar deze of volgende week... 't Is alweer een tijdje geleden dat ik er nog bereidde.

Ik ga hier trouwens wat vaker komen neuzen naar ideetjes!

Groetjes,

Sylvia said...

@Hilde: nee, we hebben er geen chips bij gegeten, misschien moet ik het eens proberen voor Teddie, wellicht dat ze het dan wel eet.

Anonymous said...

meestal neem ik twee stronkjes en met ham/kaas in de oven. Een zalig kruimig gekookt piepertje en daarbij een kaasschnizel. Dat laatste is een schijf kaas gepaneerd en even in de koekepan tot het begint uit te lopen. Ook kun je over de witlof wat parmezaanse kaas strooien. is ook heerlijk. Met wat meer kaas zal het voor Teddie beslist ook te doen zijn.
groetjes