04 August 2008

Kip in spek met ovenkrieltjes

Mijn broer was laatst met zijn gezin bij ons op bezoek voor een weekje en bracht o.a. een paar Allerhandes mee. Altijd leuk om te lezen en al sinds (even rekenen) meer dan 15 jaar denk ik knip ik de (voor mij) aantrekkelijke recepten uit en plak ik die in een ordner. Inmiddels puilt dat ding uit van de recepten maar toch kijk ik er nog vaak in en maak ik ook nog regelmatig iets wat ik nog nooit heb gemaakt maar wat er misschien al jaren in zit. Sinds ik deze kookblog ben begonnen doe ik dat eigenlijk minder en omdat we een laptop in de keuken (hoe bedoel je: Amerikaans?) kijk ik tegenwoordig meestal op de kookblog om een recept terug te zoeken.

Dit leek mij wel een lekker recept, en inderdaad was het gemakkelijk, snel en lekker! Eventueel ook geschikt voor als je een grote groep eters krijgt.

Dit recept is voor 4 personen:

Wat heb je nodig:
2 grote kipfilets (een halve per persoon dus)
ongeveer 125 gr. gerookte ontbijtspek
1 pak krieltjes (eventueel voorgekookte voor de Nederlandse lezers, in Amerika heb ik die nog niet kunnen vinden dus ik kook ze altijd eerst even zelf)
beetje olijfolie

Recept:
Verwarm de oven voor op 200 C of 450 F.
Halveer de kipfilets in de lengte en wikkel om ieder stuk kipfilet 2 plakjes ontbijtspek en leg ze in een ingevette ovenschaal.
Indien de krieltjes ongekookt zijn, kook ze dan even voor en hussel ze om met wat olijfolie, peper en zout. Giet de krieltjes bij de kipfilets in de ovenschaal.
Plaats in de oven en bak voor ongeveer 20-30 minuten.

Lekker met bijvoorbeeld broccoli of een groene salade, helaas had ik dat allemaal niet in huis vandaag dus voor ons alleen een komkommer-salade.

Die krieltjes koop ik trouwens altijd bij de Wegmans, mijn all-time favorite supermarkt. Waarschijnlijk vanwege de naam koop ik altijd deze, ze smaken erg goed ;-)



No comments: