28 March 2008

Eetgewoonten

Op mijn andere blog heb ik er ook al eens over geschreven en diegenen die wel eens in Amerika zijn geweest weten waar ik het over heb: de verschillende “manier” van eten tussen Amerikanen en Europeanen. Europeanen eten (over het algemeen dan!) met mes en vork waarbij de vork in de linkerhand en het mes in de rechterhand wordt gehouden. De vork met de tanden naar beneden. Het mes wordt gebruikt om dingen te snijden en op de vork te schuiven. Vervolgens wordt het eten met de vork naar de mond gebracht. In principe is het “not done” om bestek van hand te wisselen. Goedgemanierde Amerikanen echter snijden hun eten, terwijl ze de vork in de linkerhand houden en het mes rechts. Dan wordt het mes neergelegd op het bord en de vork opgepakt met de rechterhand om te eten, met de tanden van de vork naar boven, als een lepel. Meestal wordt dan de linkerarm en hand onder de tafel gelegd op het bovenbeen. Als je in een restaurant zit te eten (en je let erop) is het echt een heel vreemd gezicht om Amerikanen met 1 hand te zien eten terwijl de andere hand onder de tafel verdwijnt. Soms komt die hele linkerhand zelfs niet meer boven tafel en “doet” men alles met de rechterhand en de vork (uiteraard afhankelijk van wat je zit te eten). Naar aanleiding hiervan heb ik eens zitten surfen op internet en kwam op een of andere site op een mogelijke “verklaring” van dit andere eetgedrag, ik heb er hartelijk om moeten lachen!

“De reden waarom Amerikanen met 1 hand eten en de andere onder tafel houden is omdat ze vroeger altijd hun hand op hun pistool moesten houden. Als er dan iemand kwam en ze moesten schieten waren ze lekker snel....."

4 comments:

Anonymous said...

Dit had ik nog niet gehoord!!!! Grappig!

Groetjes,

Anonymous said...

Haha! Ik wist niet dat dat een verklaring was van hun aparte eetmanieren, haha.

Anonymous said...

Geweldig!!! Ik had het kunnen weten. Maar ik heb er eens op gelet nadat ik dit gelezen had en inderdaad ze doen dit, nooit opgelet eigenlijk. Haaha

gr petra

Anonymous said...

een verklaring die bijzonder onlogisch is!
De Amerikaan heeft zijn linkerhand onder de tafel! De meeste mensen (ca 85%) zijn rechtshandig dus ook met schieten!!
Bovendien hadden ze vaak hun pistool NAAST zich op tafel liggen. Om onder een tafel door te schieten is zowel onpraktisch als onlogisch, omdat je niet kunt richten en er nogal wat materiaal tussen de loop en het doel zit.......