18 July 2007

Halfje bruin


Sinds we in Amerika wonen heb ik een broodmachine, dit vooral omdat wij veel brood eten en ik het Amerikaanse brood gewoon niet lekker vindt. Je kunt wel lekker brood kopen maar dan betaal je ook de hoofdprijs. Vandaar dus die broodmachine en iedere dag bak ik daar een lekker halfje bruin mee. Hier is het basisrecept wat ik al sinds 1,5 jaar gebruik. Let op dat alle "maten" wel Amerikaanse zijn!

Dit recept is voor een tarwebrood van 1,5 pound (Amerikaanse)

Wat heb je nodig:
1 ei
1 cup en 2 Tablespoons water
2 Tablespoons vegetarische olie
1 Tablespoon molasses
1,5 teaspoon zout

2 cup witte bloem
1 cup volkoren bloem
1/3 cup granen
1 teaspoon suiker

1 Tablespoon gist (yeast)


TIPS:
Ei en water moeten op kamertemperatuur zijn
Hou bovenstaande volgorde aan en doe de gist in een kuiltje zodat het niet met de natte ingredienten in aanraking komt
Ieder cup bloem is ½ pound brood (dus als je een kleiner of groter brood wilt moet je de verhoudingen aanpassen
Ik bak het brood op mijn machine op stand 1 = witbrood. Maar het komt eruit als een bruin/volkoren brood
Wil je het brood nog donkerder hebben dan kan je ook wat rogge (rye flour) mengen met de volkoren bloem (verhouding 1/3 rogge, 2/3 volkoren).
De tijd om te bakken is 3 uur.
Als granen kan je eigenlijk alles nemen wat je lekker vindt, ik gebruik altijd 2 soorten golden flax seeds door elkaar.

No comments: